Gratis verzending boven 100 euro
100 % tevredenheids garantie
Wij leveren snel
Garantie op producten

BOBBER ZADELS

  • Geplaatst op
  • Door Danny Kosinski
  • 0
BOBBER ZADELS

Leuke info over bobber zadels en de bevestiging hiervan.

Hallo Bobber bouwers,

Waarschijnlijk zijn jullie hier terecht gekomen omdat je opzoek bent naar een mooi Solo zadel oftewel Bobber zadel. We beginnen gelijk goed want lees even terug. Solo zadel / Bobber zadel ?

Of ben je hier misschien terecht gekomen omdat je opzoek bent naar 3'' of 4'' of misschien wel 5'' veren voor onder je nieuwe solo of bobber  zadel ? Niet ? Dan moet je hier terecht gekomen zijn omdat je wilt weten hoe je die lastige veren fatsoenlijk kunt monteren onder je zadel of op je frame!

VERWARREND HE ? 

Allereerst heet ik je welkom in de wereld van de creatieve zelfbouwers, je hebt de stap genomen om die motor te bouwen waar jij al weken aan denkt en al je creativiteit op los gaat laten. SUCCES!

Als je voor het eerst een bobber gaat bouwen loop je tegen een hoop uitdagingen aan. Je bent gelukkig niet de enigste dat scheelt want zo is iedereen begonnen. Een grote vraag is bijvoorbeeld wat voor een zadel ga ik monteren waarna de uitdaging ontstaat en dat is; hoe ga ik dit zadel in vredesnaam monteren ?
 
Een zadel voor je bobber noem je een Bobber zadel, een Solo zadel of in het Engels een Solo seat. Onder deze benamingen ga je ze dan ook tegen komen op de verschillende webshops. Wij hanteren de term SOLO SEAT. Aangezien Bobbers tegenwoordig ver afwijken van hoe ze ooit bedoeld zijn, is er niet echt een standaard voor het kiezen van een zadel, maar er zijn zeker wel zaken om rekening mee te houden voordat je je geld uitgeeft.
 
KIES EEN STIJL MAAR WEES CREATIEF
 
Een bobber zadel of solo zadel monteren op jouw motor kan een drastisch verschil maken. Denk dan niet alleen aan de looks van je motor maar ook zeker aan het comfort van je motor. Dit laatste merk je vooral als je een bobber zadel plaatst op een hardtail / rigedframe. Wie mooi wilt zijn moet pijn lijden en dat geld ook voor het berijden van bobbers. Als je denkt dat je geen pijn aan je kont gaat krijgen met een bobber zadel dan krab jezelf eerst nog een paar keer achter de oren. Gelukkig went het vanzelf en rijd je al snel verder dan de hoek van de straat. Leuk he !
 
1 van de grootste kunsten in het bouwen van een custom bobber is iets unieks te creëren en je passie terug te laten komen in je creatie, streef niet naar de mening van een ander maar volg je eigen ideeën . Een grote uitdaging zal zijn de keuze van je bobber zadel. Een juiste keuze zadel zal de bouwer van de motor de kans geven om zijn of haar stijl duidelijk naar voren te komen in het resultaat.
 
Er zijn veel bobber zadels om uit te kiezen, vele van deze zadels zijn gebaseerd op de klassieke zadels die je terug ziet op de oude type Harley Davidsons en oudere Japanse / Indiaanse  type motorfietsen. Ga eens onderzoeken hoe een oude  Harley Davidson Panhead of Liberator is opgebouwd. Er is genoeg te vinden op het internet en dat is ideaal voor inspiratie !
 
METEN = WETEN
 
Belangrijk is om een bobber zadel te kiezen die betreft maatvoering past op jouw type motor. Koop dus niet een te klein zadel of een veel te groot zadel maar ga van te voren goed meten welke maatvoering het beste geschikt zal zijn. Sluit het zadel wat je voor ogen hebt bijvoorbeeld wel aan op je huidige tank ? Komt de breedte van het zadel overeen met de breedte van je frame ?. Zorgt het nieuwe zadel voor voldoende overlapping ten opzichte van je achterspatbord ?
 
 
KIES VOOR JUIST BEVESTIGINGS MATERIAAL
 
100 en 1 bobber zadels en 200 manieren om ze te bevestigen. Eenvoud werkt vaak het beste. Bekijk voorbeelden op het internet of vraag een webshop of ervaren custombouwers om advies. Bel ons gerust voor uitleg ! Zie onze contact gegevens op de homepagina
 
WIJ LEGGEN UIT ! ZO MONTEER JE EEN ZADEL
 
Laten we onderstaande foto even als voorbeeld nemen en deze verder uitlichten
 
We zien hier een prachtig bobber zadel met een klassieke look. Er is gebruik gemaakt van old scool zadel veren en een Biltwell montage beugel. De veren zijn bevestigt op LOWBROW montage punten. De opening onder het zadel is mooi dichtgemaakt met een stalen plaat.
 
 
 
BILTWELL MONTAGE BEUGEL
 
De voorzijde van het bobber zadel is keurig gemonteerd d.m.v. een  Biltwell zadel montage beugel link naar webshop
Prachtige hoogwaardige constructie. Deze beugel wordt rechtstreeks op het frame gelast en functioneert vervolgens als scharnier punt. Op deze foto zie je ook het sleuf gat waar je de 2 bouten die op alle bobber zadels zitten doorheen kunt steken, met 2 x een moer M6 zet je dan het geheel vast. Simpel maar effectief!
 
 
 
MONTAGE ACHTERKANT BOBBER ZADEL
 
Zoals op onderstaande foto zijn er oldscool  veren gebruikt. De hoogte van de veren is bepaald door een lijn te trekken van het montage punt aan de voorzijde naar het montage punt op het zadel aan de achter zijde. De hoogste punten van het zadel liggen keurig parallel ten opzichte van elkaar. Speel hier een beetje mee tot dat je tevreden bent met het resultaat.   
 
De onderkanten van de veren zijn gemonteerd op de LOWBROW montage kit Link naar webshop
 
 
Deze innovatieve cilinder vormige montage punten zijn voorzien van een radius en kunnen hierdoor perfect gepositioneerd worden op je ronde frame buizen. De splitpennen houden je veren mooi op positie! SUPER CLEAN.
 
Nu je dit allemaal hebt gedaan kun je niet ver meer zijn van het eindresultaat !
 
Dus even samen gevat :
  • Wees creatief
  • Meten = Weten
  • Gebruik de juiste materialen
  • Kies een stijl
  • Let op details
Natuurlijk kan deze uitleg nog aangevuld worden met veel meer ideeën en kan er gediscussieerd worden over wat mooi is maar we hopen dat je iets hebt gehad aan deze uitleg!
 
Hieronder nog wat BOBBER INSPIRATIE !
 
XS650 XS650
SHOVELHEAD
XVS 650 By PRD CUSTOMS
 
 

 

 

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden